Cambodja: een land met vele kanten

8 november 2017 - Sihanoukville, Cambodja

Hoi allemaal! We zitten nu in de bus van Battambang naar Sihanoukville, een rit van 12 uur. Gelukkig is de bus best comfortabel en even relaxen is ook niet erg. De afgelopen dagen hebben we al een heel leuk stuk van Cambodja ontdekt. Echt een leuk land!

De keuze om te switchen van hostel in Siem Reap afgelopen vrijdag bleek een goede, want we hebben echt genoten van het nieuwe hostel. Heerlijk eten en een goede locatie! We hebben lekker door Siem Reap gelopen en nog wat van het waterfestival meegekregen, een nationale feestdag. We hebben zelfs nog een klein stukje op een drakenbootje over de rivier geroeid! Die avond zijn we ook lekker uit geweest. In de pubstreet, waar het leukste feestje recht voor de grootste club op straat te vinden was, zijn we lekker los gegaan. Backpackers en locals stonden door elkaar in de stromende regen lekker te dansen. Koud was het toch niet! Je drankjes kon je halen bij rijdende cocktailbars op tuktuk, allemaal uitgerust met dikke boxen.

Deze avond kwam trouwens ook de tropische storm Damrey over Cambodja. Hier hebben we, naast wat windstoten en regen, niks van gemerkt. Er was ook voorspeld dat de storm al flink afgezwakt zou zijn als 'ie eenmaal aan land kwam. We horen er hier niet veel over, en niemand lijkt zich druk te maken. We hebben gehoord dat er meer schade is in Vietnam. Omdat dit pas over zo'n 3 weken op de planning staat, houden we het nieuws in de gaten en zullen we tegen die tijd kijken of we onze reisplannen misschien deels moeten aanpassen. Tot die tijd: no worries!

Zondag hebben we even uitgeslapen maar zijn daarna toch weer actief geworden. Op de mountainbike zijn we een stuk gaan rijden, de stad uit, om het platteland van Siem Reap te bekijken. Al snel gingen we over op onverharde modderwegen. We kwamen langs een school en besloten even te gaan kijken. Een Australische vrijwilligster, die de paarden verzorgde en les gaf op de school heeft ons een uur lang van alles over de school verteld; heel interessant! En de school zag er ook echt goed uit, heel bijzonder om te zien!

Vlak voor het donker zijn we snel weer terug gefietst, waarna we wat gegeten hebben en weer de deur uit zijn gegaan, op naar het Phare circus. Een circus, door Cambodjaanse jongeren, met humor en veel acrobatische stunts. De vetste was toch wel die met een soort wip waarbij ze de stunters tot bijna tegen het dak omhoog lanceerden!

Maandag was weer een reisdag. Op naar Battambang! Dit is de op twee na grootste stad, maar veel minder toeristisch. De stad zelf is niet veel aan, maar de omgeving is heel leuk. De middag van aankomst hebben we een tuk tuk gepakt naar de Well of Shadows: een eerbetoon aan de overledenen bij een Killing Field uit de Khmer Rouge tijd. Een tempel-achtig gebouw vol met botten en schedels en omgeven met uithouwingen die lugubere (en waargebeurde) verhalen vertelden gaf een heel duister beeld. Zo bleken gevangenen aan elkaar vast gemaakt te worden door middel van een touw en een gat in hun handen zodat ze niet weg konden rennen op weg naar hun executie. De gids heeft ook veel verteld over de geschiedenis, waardoor we alleen maar meer bewondering hebben voor de veerkrachtige bevolking.

Gisteren hebben we een full day trip gemaakt met een tuk tuk chauffeur die we via een Facebook groep kenden. Hij heeft er een fantastische dag van gemaakt. Samen met een ander stel hebben we zo'n 70 km afgelegd rondom de stad en daarbij allerlei tempels gezien en lokaal eten geproefd. Zo was er sticky rice met bonen uit bamboestengels, Cambodjaanse pannenkoeken en verse loempia's en het aller vreemdste: rijstwijn (40 procent alcohol) met daarin slangen! Ook hebben we gekeken bij een visverwerkingsbedrijfje. Grote stapels vissen werden hier met de hand verwerkt. Alles lag gewoon op de grond en er waren overal vliegen. De mensen zaten met een blote voeten in het bloed, maar dat was nog niet eens het vieste. Dat was de geur! Zelfs toen we al weer wegreden bleef de stank in je neus hangen. Tijdens de ritjes met de tuk tuk kwamen we erg veel lokale bevolking tegen, die dan waar ze mee bezig zijn om te zwaaien en te lachen naar je. Super vriendelijke mensen, de Khmer!

Nu zijn we dus op naar het zuiden, Sihanoukville. Vanuit hier gaan we twee eilanden bezoeken: Koh Rong en Koh Rong Samloen (voor de oplettenden: "koh" betekent inderdaad "eiland"). Cambodja bevalt uitstekend tot nu toe!

1. Werner en Odette:
    9 november 2017
    Wat een lekker lang verhaal, goed zo!
    Heerlijk klinkt het allemaal
  2. Opa en oma Mols:
    9 november 2017
    Zo hoor en zie je nog eens wat.