Island life en het relaxte Kampot

19 november 2017 - Kâmpôt, Cambodja

Hoi!

We zagen net dat het alweer 11 dagen geleden is dat we een update hebben geplaatst.. Time flies when you're having fun, zeggen we maar! ;) "Gelukkig" is er niet superveel te vertellen, want de afgelopen tijd hebben we op de eilanden Koh Rong en Koh Rong Samloem gezeten. En dat was heel relaxed, juist omdat er niet heel veel te doen is. De eerste 3 nachten sliepen we in een tentje op het strand op Coconut Beach op Koh Rong. Dit is op een meer afgelegen stuk van het eiland, aangezien Koh Rong nog weleens bekend staat als party-eiland. Op ons strand was het gelukkig heerlijk, wat een paradijselijk strand! Toen we aankwamen was het strand zó wit en het water zó blauw, dat onze ogen er serieus pijn van deden (we moeten wel blijven klagen hè.. We zijn helaas allebei onze zonnebril kwijt geraakt..) Het tentje was super fijn, met een lekker matras, elke dag schone lakens en handdoeken, en een bak water voor de tent om je voeten in te soppen zodat er geen zand in de tent komt. Maar jullie kennen ons: ook op een rustig eiland kunnen wij niet heel de dag stil zitten! Gelukkig organiseerde de eigenaar allerlei leuke dingen: een kampvuur, wensballonnen oplaten op het strand, snorkelen recht voor het hostel, een boottour en met plankton zwemmen in de zee. Dit laatste was ook wel bijzonder. In het pikdonker in zee zwemmen waarbij de plankton zorgde voor blauwe vonkjes als je onder water bewoog. Maar geen zorgen: we hebben ook goed uitgerust met onze boeken in een hangmat hoor!

Na 3 dagen zijn we naar het volgende eiland gehopt: Koh Rong Samloem. Hier verbleven we in Mad Monkey, een hostel met een eigen baaitje waar we 2 bedden hadden geboekt in een hutje met 4 bedden (dorm). Eenmaal aangekomen bleek er een dubbele boeking te zijn gedaan, en was er alleen nog plek in een open dorm met 10 bedden (je sliep in de buitenlucht!). Na een mooie deal te hebben gemaakt zijn we daar gaan slapen, en eigenlijk was dat ook een leuke ervaring! Het strandje was hier wat kleiner dan we verwacht hadden, en het eiland was een stuk duurder dan het vorige eiland, maar we hebben ons hier toch 2 dagen mooi vermaakt in de hangmatten in de zee en met een korte jungle hike. Na 2 nachten zijn we met de speedboot naar het vasteland gegaan. Sihanoukville vonden we een vreselijke stad; we zijn hier 2 nachten geweest voor we naar de eilanden gingen (vanaf hier vertrekken de boten naar de eilanden, en we waren niet op tijd voor de eerste boten). Hoop afval op straat, met de nodige stank, dus eenmaal aan land hebben we gelijk de bus gepakt naar Kampot, een stadje in de bergen 3 uur verderop.

We zijn nu 4 nachten in Kampot geweest: 2 nachten in het centrum, en 2 nachten in een bungalow aan de rivier. Het centrum is klein maar fijn: heel leuke sfeertje en goede (en lekker goedkope) restaurantjes. We hebben hier echt heerlijk gegeten, o.a. een avond met een Brits meisje dat we in Thailand ontmoet hadden, die nu toevallig ook hier was! Was heel gezellig om weer even bij te kletsen! Verder hebben we in het begin een dagtour gedaan die een beetje tegenviel. We gingen die dag naar de berg Bokor, waar we wat tempels en een kerkje bezocht hebben, maar we hebben vooral heel veel in een busje gezeten. Wel was er een mooi uitzicht vanaf bovenop de berg. Aan het eind van de middag was er een sunset tour op een boot op de rivier, wat wel superleuk was! We konden op het dak van de boot zitten met een kussentje om naar de zonsondergang en de bliksem kijken. De dag erna hebben we fietsen gehuurd en hebben we door de omgeving gefietst. Ontzettend leuk om zo langs alle vriendelijke locals te fietsen, écht iedereen zwaait of lacht naar je als je langs komt.

Gisteren hebben we weer eens zelf een tuk tuk voor een dag geregeld. Eigenlijk veel leuker dan een vaste tour omdat je zelf kan kiezen hoe lang je ergens blijft en wat je precies gaat doen. Het tuk tuk rijden zelf is al indrukwekkend. Na bijna een uur over onverharde wegen zaten we vrij diep in het binnenland tussen de rijstvelden. We zijn langs het geheime meer gereden, naar een peperplantages waar we een rondleiding kregen en we eindigden in het vissersdorpje Kep. Onderweg hebben we ook een heerlijk suikerriet-sapje op, wat hier erg populair is. Na een paar uurtjes op het strand zijn we (keihard) terug gereden om net voor het donker weer in de stad te zijn.

De afgelopen twee dagen slapen we in een grappig houten hutje aan de rivier. De zijkanten zitten vol gaten, we hebben alleen een koude douche en we hebben gezellig bezoek van een grote insecten familie, inclusief de nodige drolletjes op onze klamboe als we 's avonds terugkomen.. Hoewel we het ook fijn vinden om dadelijk weer eens in een gesloten kamer te slapen, vinden we het wel echt een ervaring!

Vandaag zouden we eigenlijk gaan klimmen (via ferrata, abseilen, etc), maar het regent dat het giet dus we hebben het gecanceld. De leider kwam zelfs het geld naar ons hostel brengen! Vanmiddag gaan we met de bus naar Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. Hier zijn de beruchte killing fields en de S21 gevangenis. Dat moet heel indrukwekkend zijn!

1. Opa en oma Mols:
    19 november 2017
    We hebben weer genoten van jullie reis verslag.
    Het blijft maar genieten. Een fijne voortzetting van de reis. Opa en oma. xxxx ( ieder twee )