Ao nang, Krabi, Phuket én Siem Reap..

3 november 2017 - Siem Reap, Cambodja

Hoi allemaal!

Allereerst onze excuses dat deze update zo lang op zich heeft laten wachten! Máár er is wel een goede reden; Anne voelde zich een paar dagen ziek, waardoor we niet zoveel gedaan hebben. Het gaat gelukkig sinds vandaag een stuk beter, dus dat is fijn!

Toen we vorige week in Ao Nang aankwamen, een kustplaatsje in de provincie Krabi in het zuiden van Thailand, hebben we eerst de stad verkend. Ao nang bleek een stuk toeristischer dan we verwacht hadden, dus we moesten wel even wennen aan hoe vaak we werden aangesproken door straatverkopers/masseuses/Tuk Tuk chauffeurs/etc. We hebben gemerkt dat het zuiden van Thailand wel echt wat toeristischer en duurder is dan het noorden, maar het zuiden had gelukkig ook zeker moois te bieden (hoewel het noorden wel lastig te overtreffen bleek..). We zijn tijdens onze tijd in Ao Nang bv. naar de Tiger Cave gegaan tijdens een tour: een soort tempel bovenop een berg. Het was dan ook wel een klim naar boven, zo'n 1260 treden bewaakt door apen zelfs, maar dat mocht de pret niet bederven: wát een uitzicht! Er stond een gigantisch gouden beeld van een Buddha, heel indrukwekkend! Het feit dat er erg donkere wolken hingen maakte het juist heel erg speciaal door het contrast. Binnen 5 minuten nadat we boven aan waren gekomen barstte de regen los, inclusief donder en bliksem. Niet een heel geruststellend idee, zo boven op een berg (er waren wel bliksemafleiders hoor!). Toen de regen over ging in miezer zijn we toch maar aan de tocht naar beneden begonnen, aangezien er een busje op ons wachtte om terug te rijden naar Ao Nang. Regenhoes over de rugzak en gaan met die banaan! Hoewel we thuis toch regelmatig sporten waren onze kuiten dit niet gewend; die trilde flink toen we beneden aankwamen!

Verder hebben we ook veel in Ao Nang zelf gedaan, als soort middenweg omdat Anne zich niet lekker voelde (in bed liggen is ook maar zo saai..). We zijn o.a. naar wat stranden geweest (Railay Beach, Monkey Beach, Ao Nang Beach). Monkey Trail Beach was heel cool; om hier te komen moest je eerst een stukje door de jungle lopen met, vandaar de naam, apen! Nog een tikje huiverig begonnen we aan de tocht, maar al gauw bleek het best mee te vallen en hadden de apen vooral een grote mond. Eenmaal op het strand bliksemde het, maar dat maakte het uitzicht wel vrij spectaculair. Gaaf om vanaf een strand de bliksem op zee te zien! Daarna hebben we lekker een Thaise massage genomen aan het strand, wat zo goed beviel, dat we spijt hadden dat we dit niet eerder geprobeerd hadden.. Hierna hebben we aan het strand gegeten bij een heel leuk tentje met allemaal lampionnen aan de bomen, wat een heel leuk sfeertje gaf. Uiteraard wel met plastic stoeltjes, want dat hebben bijna alle restaurants hier.

Na Ao Nang zijn we via Krabi Town met een grote bus naar Phuket vertrokken. Dit was niet per sé een plek waar we graag heen wilden (staat bekend als Russisch party-eiland), maar we hadden vanuit hier een goedkope vlucht gevonden. Maar dit viel enorm mee! Anne heeft in het leuke hostel even uit kunnen zieken en te voet we de stad nog wat ontdekt. En toen zat onze tijd in Thailand er (helaas) al weer bijna op! 's Avonds zijn we naar het vliegveld van Phuket, een uur verderop, gereden om de volgende ochtend heel vroeg naar Siem Reap (Cambodja) te vliegen!

Hier in Siem Reap maken we kennis met ons tweede land van deze reis. De eerste indruk is top! We zitten midden in het gezellige en drukke centrum vol winkeltjes, eettentjes en veel barretjes. In Cambodja is nu het 3-daagse festival van het water aan de gang. Ze vieren de verandering van de stroomrichting van de rivier Tonlé Sap, en daarmee de start van het droogseizoen. De rivier is verlicht en overdag worden er drakenbootraces gehouden en staan de straten vol met marktkraampjes. We zijn hier o.a. naar een Wat Museum geweest, wat erg indrukwekkend was. Cambodja heeft een trieste geschiedenis, tot voor kort vol met oorlog en armoede. De tour werd gegeven door een Cambodjaan die er veel van wist, en zo kwam het toch even dichtbij. Er lagen originele wapens die gebruikt zijn in de oorlog, en er stonden helicopters, vliegtuigjes en tanks. Goed om te zien en zo Cambodja iets beter te begrijpen (de kleur rood dragen wordt bv. ook niet gewaardeerd door de associaties met het communisme). De oorlog zit hier nog vers in het geheugen..

Vandaag stond in het teken van Angkor. Dit gigantische tempelcomplex (300 vierkante kilometer) is hèt symbool van Cambodja. We werden om kwart voor 5 's ochtends door een tuktuk chauffeur opgehaald bij ons hostel om bij Angkor Wat de zonsopgang te zien. Angkor Wat is de bekendste tempel in het Angkor-complex. Daarna konden we telkens weer in dezelfde tuktuk stappen, op naar de volgende tempel. Dit betekent dus dat onze tuk tuk driver 8.5 uur bij ons is gebleven, telkens wachtend tot we klaar waren bij de tempel.. De meest indrukwekkende was toch wel de tempel bekend van de film Lara Croft Tomb raider. Delen van de tempel zijn letterlijk opgeslokt door bomen! De tempels waren zeker mooi, maar na een uur of 8 begrepen we het concept "tempelmoe" ineens compleet en zijn we na afloop van de tour lekker gaan relaxen in ons nieuwe hostel. Het eerste hostel was nogal apart: Ivo kan maar net recht op staan door het lage plafond en er was soms niemand van personeel aanwezig. Daarom zijn we met geswitcht naar het Garden Village hostel; een groot hostel met zwembad, 24-uurs bar/restaurant en mooie kamers (met heel hoog plafond!). We zijn benieuwd hoe dit gaat bevallen. Duur is het in ieder geval niet, dus wie weet blijven we hier nog even hangen!

1. Frank van Lanen:
    3 november 2017
    Mooi verhaal en nog mooiere foto's. Jullie hebben een fantastische tijd.
  2. Corry:
    3 november 2017