Ayaaa... Ayuuu... Oh ja: Ayutthaya!

9 oktober 2017 - Chiang Mai, Thailand

Na onze korte treinreis vanuit Bangkok kwamen we zaterdagavond aan in Ayutthaya. De oude hoofdstad van Thailand met mooie tempels, maar het duurt even voordat je doorhebt hoe je het uitspreekt en waar de klemtoon ligt (denk: locals die vragen waar je heen gaat en geen flauw idee hebben waar je het over hebt, en na 6 keer een andere uitspraak proberen pas snappen welke stad je bedoelt).. We zijn met een tuktuk vanuit het treinstation naar ons hostel gebracht. Nou ja, naar een hostel, met een naam die erg lijkt op de naam van het hostel wat wij gereserveerd hadden ("yes yes i know that hostel, get in!"). Dus hebben we die avond gelijk maar weer eens geoefend met backpack-lopen, wat gelukkig prima ging! Onze kamer was erg leuk, maar helaas maar voor 1 nachtje. De volgende dag zijn we namelijk de tempels gaan bekijken in het centrum van Ayutthaya, per fiets. Tussen het Thaise verkeer rijden, ook nog links, was een uitdaging, maar je ziet wel veel meer! 's Avonds hebben we de nachttrein naar Chiang Mai gepakt. We mochten trouwens nog douchen in het hostel nadat we op onze fiets flink nat geregend waren, heel aardig! Dat natregenen was overigens nog niet zo erg, want het was die dag erg benauwd.

De nachttrein viel reuze mee: het was eigenlijk behoorlijk comfortabel (het scheelt echt zoveel dat je kunt liggen!). Een avondje verplicht stilliggen en lezen/serie kijken was zo'n straf nog niet.. Na een reis van 12 uur kwamen we 's ochtends aan in Chiang Mai, een grotere stad in het noorden. Ons hostel, waar we nu zitten, is gelukkig fijn, met een eigen kamer en badkamer, ventilator en ontbijt. De eerste dag hebben we rustig aan gedaan en nog even op de kamer gerelaxed en geslapen (korte nacht was het wel), en zijn we aan het eind van de middag op een heel gezellig marktje terecht gekomen. Dit "gezellige marktje" bleek dé Sunday Night Market te zijn die tot 's avonds laat doorging en gi-gan-tisch groot was. We hebben dus ook de rest van de dag besteed aan rondkijken en lekker eten bestellen van allerlei kraampjes. Vandaag gaan we eens even wat plannen voor de komende dagen aan excursies. Er is hier een héle hoop te doen, dus dat is lastig kiezen! (Denk: zipline coaster, olifanten verzorgen, kookcursus, raften, massages, jungle trekkings, bungeejumpen..) Wat een zwaar leven hebben we toch.. ;)