Let's go: Bangkok!

6 oktober 2017 - Bangkok, Thailand

Hee allemaal! Leuk dat jullie ons reisblog gaan lezen! Via deze weg houden we jullie, inclusief foto's, een beetje op de hoogte van onze reis. Je kunt je als het goed is onderaan de pagina aanmelden voor de emaillijst om een berichtje te krijgen wanneer we weer een update hebben geschreven, als je dat wilt.

De reis begon op het vliegveld van Keulen, waar we toch wel emotioneel afscheid hebben genomen van onze ouders. Heerlijk vliegveld is het wel, Keulen! We gingen vliegen met German Wings en via een wel heel interessante geplande route, kwamen we in het vliegtuig achter. Eerst over Oekraïne en daarna nog een flink stuk Rusland. En t is daar al zo gezellig... Gelukkig, na 11 uurtjes vliegen en met een detour om eerder genoemde landen heen kwamen we veilig en nog redelijk uitgerust op Bangkok international airport aan.
Het was nog even spannend of we het land wel binnen kwamen, want een verplicht retour ticket hadden we niet en ze konden daar nog wel eens streng op zijn. We waren onnodig bang want na even wachten mochten we gewoon onze bagage van de band gaan halen. En die was gelukkig nog compleet.

Met een bus zijn we van het vliegveld naar vlak bij ons hotel gebracht. (60 Bath, 1,5 euro voor 2 personen).
Het hostel was helemaal schoon, maar een kamer met nog 4 vreemden was wel even wennen. Toch ging dit snel en voel je je in zo'n hostel snel op je gemak.
Het hostel lag vlak langs Khao San Road. Beroemd om z'n backpackerspubliek maar ook berucht om de straat verkopers. De sfeer was top en met de verkopers viel het mee. We hebben zelfs ons eerste streetfood (loempia's) daar gegeten, aangevuld met een lekker restaurant in de buurt. Het eten is tot nu toe erg lekker (vers fruit op straat!) en over de temperatuur zijn we het nog niet helemaal eens, maar het is zeker te doen!

De tweede dag gingen we de stad ontdekken. 's Ochtends hebben we de eerste tempel van onze reis bezocht (er zullen er velen volgen): Wat Arun. Heel apart met veel detail belegd met Chinees porselein. We zijn naar de tempel toe gevaren op de grote rivier door Bangkok. Hele bijzondere ervaring midden tussen de lokale bevolking op een volgepropte oude boot. Het koste dan ook maar 75 cent voor ons tweeën.
Die middag hebben we het leukste tot nu toe gedaan: een fietstoer door Bangkok bij Co van Kessel, een van oorsprong Nederlands bedrijf. Met een Thaise gids met je fiets door smalle steegjes recht door marktjes, door Chinatown en het oude centrum. Plekken waar je zelf nooit zou durven komen.
Dit duurde een uur of 4 waarna we met twee Nederlanders uit de fietsgroep nog op Khao San Road zijn gaan eten.

Vandaag, 6 oktober, was al weer onze laatste dag in Bangkok. We hebben de planning iets aangepast en konden het hostel voor de laatste nacht nog annuleren. Vooral Anne vond Bangkok erg chaotisch, en had wel zin om nnaar het platteland en de rustigere steden te gaan. Vanochtend hebben de tempel Wat Pho bezocht met de reusachtige liggende Boeddha, en hebben we lekker geluncht in een restaurantje met een heerlijke voetmassage aan het eind van de middag. Genoeg manieren om jezelf in Bangkok te vervoeren, want we hebben op 1 dag een flink stuk gelopen (o.a. door Chinatown), in een tuktuk en taxi gezeten, en met de boot over de rivier gevaren! En we zitten nu in de trein naar Ayutthaya, derde klasse, dus tussen de lokale (€0.50 voor 1,5 uur reizen, daar kan de NS nog wat van leren!). Dit is de oude hoofdstad en naar zeggen bomvol oude tempels. We hebben voor vanavond al een kamer geboekt in een hostel in het centrum. Het plan is om hier 1 dag te blijven om daarna met de nachttrein helemaal naar het noorden van Thailand te reizen, naar Chiang Mai. We hebben er zin in!