Chiang Mai

13 oktober 2017 - Chiang Mai, Thailand

Wat een drukke, maar gave dagen hebben we achter de rug! Er is hier in Chiang Mai ontzettend veel te doen, dus wij zijn daar natuurlijk met alle liefde in meegegaan.. Afgelopen dinsdag hebben we een zipline excursie gedaan, waarin we midden in de jungle van boom naar boom moesten ziplinen. De langste was zelfs 1000 meter, en die ging echt heel hard! Op het eind van het parcours was er een coaster: een soort achtbaan waar je onder hangt en waarmee je 3 minuten lang naar beneden raast. Met de nodige bochten, dus een beetje flexibiliteit was wel nodig. Het was een hele gave dag! Bizar ook dat één van de meisjes uit de groep ook in Wageningen bleek te studeren.. Verder is het sowieso echt leuk dat je zoveel verschillende mensen (en nationaliteiten) ontmoet met die excursies!

Woensdag hebben we voor olifanten "gezorgd" met een excursie. We vonden het belangrijk dat de dieren goed behandeld werden en niet puur als inkomstenbron gezien werden, dus we hebben er best even over gedaan voor we het bedrijf gekozen hadden. Uiteindelijk kwamen we bij deze terecht nadat een local ons had aangeraden bij een bepaald bureau te boeken waar het het goedkoopst en beste zou zijn (door de overheid gefinancierd). Daar heeft een Thais meisje, met toevallig een Nederlandse vriend, ons echt een super excursie aangeraden.

De dag met de olifanten begon met een autorit de jungle in, over smalle, onverharde wegen. Ondertussen regende het en was op plaatsen de weg zelfs overstroomd met diepe plassen. We kwamen aan bij een aantal hutjes waar we Karen (lokale stam) kleren aankregen. Daarna mochten we de olifanten gaan ontmoeten. De familie bestond uit een vader, moeder, dochter en een jonkie. Deze laatste was in de puberteit en probeerde telkens opnieuw over het hek te klimmen naar de gebouwen. We gaven ze lange bundels met stengels planten die ze zo uit je hand trokken en toen heel vaardig uit elkaar trokken om zo alleen de lekkerste stukjes op te eten. Ze zijn zo handig met hun slurf! We kregen een tas mee met allerlei lekkers en gingen toen achter de olifanten aan. Bij het voeren kon je de banaantjes echt zo in de mond van de olifant leggen die ze dan met hun dikke tong naar binnen werkten. Heel bijzonder!

Daarna liepen we tussen de olifanten een steile heuvel op. Terwijl de olifanten zichzelf tegen de bomen aan het krabben waren, moesten wij uitkijken, want de olifanten duwen de boom zo om! De olifanten zaten nergens aan vast en hadden de vrijheid om lekker een eind de jungle in te lopen. 's Middags, na de lunch met een kampvuurtje, kwamen ze weer terug voor de modderpoel (waarbij je tot aan je bovenbenen in de blubber zakte). De olifanten gingen bijna bovenop je zitten als je niet snel weg sprong! Met z'n allen helemaal onder de modder gingen we afspoelen in de rivier. De olifanten, en dan vooral het kleintje, waren daar heerlijk aan het spelen. En al die tijd bleef het maar regenen. Niet erg hoor, want dit deed het sfeertje alleen maar ten goede!

Volgens ons strakke schema hadden we voor donderdag en vrijdag alweer de volgende excursie gepland: een tweedaagse jungletrekking. Inderdaad, mét overnachting, midden in de jungle! Best spannend, maar wel heel erg gaaf uiteindelijk! Het hiken was zwaarder dan we hadden verwacht, maar dat is niet erg (over gebrek aan sport zullen we niet klagen!). Het heeft deze twee dagen helemaal niet geregend, dus het was goed warm. En dat hebben we gemerkt aan het aantal liter zweet dat we achter lieten in de jungle.. Onderweg liet de gids ons een hoop zien en proeven, waaronder verse noten, kruiden, bladeren en ook een tarantula (zo'n gigantische, dikke, harige spin - deze alleen zien gelukkig). We hebben meerdere stops gemaakt bij watervallen, en 's avonds hebben we na het avondeten nog gezellig met de gids en de groep gekletst. De gids is net als wij 21, maar gaat sinds 3 maanden pas voor het eerst naar school. Hij is dus niet naar een basisschool of middelbare school gegaan, wat voor ons al nauwelijks voor te stellen is. Hij was wel grappig en heel erg leergierig, en wist veel over de jungle. Heel interessant om te merken hoe verschillend het leven kan zijn voor een 21-jarige.. Na het slapen in ons 5-sterren hutje met superzacht matras (dit is helaas sarcastisch, hij was flinterdun) brak de nieuwe dag aan. Na een prima ontbijtje zijn we verder gaan hiken, waarna we smiddags zijn gaan "bamboeraften". Het leek een beetje alsof we op een vlot van bamboe door de Piranha van de Efteling vaarden, met wat wilde stukken in de rivier, proberen niet té nat te worden.. Maar dan met een gids die de boot stuurde, als een Venetiaanse gondelier. Rond een uur of 6 kwamen we voldaan maar moe weer aan bij ons hotel, waarna we lekker gerelaxt hebben. 's Avonds hebben we nog wat over een marktje gestruind, curry gegeten en een massage genomen. Want die hadden we wel verdiend na al die "zware" dagen! ;)

1. Corry:
    13 oktober 2017
    Wat fijn dat ik toch een beetje mee mag , ik geniet echt van al jullie verhalen . Ga zo door als het gaat . Kijk nu al naar de volgende . Groetjes en veel plezier. Liefs Corry
  2. Opa en oma Mols:
    13 oktober 2017
    Wat leuk om jullie wereldreis zo te volgen.
    Dat was deze keer een stukje terug in de tijd. Wel erg spannend wat jullie allemaal beleven.
    We hebben er erg van genoten.
  3. Renée:
    14 oktober 2017
    gaaf zeg. Jullie ondernemen en zien veel. Je weet toch dat je ook af en toe kunt pauzeren, he?