Het prachtige binnenland van Sri Lanka

14 januari 2018 - Tissamaharama, Sri Lanka

Wát een heerlijk land is Sri Lanka! De afgelopen dagen hebben we van de meest prachtige uitzichten mogen genieten en het lekkerste eten gegeten. Het westerse eten slaan we over nu we toch bijna thuis zijn, want het lokale eten is hier echt heerlijk! Ze eten hier veel curry, rotti, een soort naanbrood, en kottu, een gerecht wat gemaakt wordt met rotti in kleine stukjes, gemixt met groenten, ei, kip, etc. Echt iets voor ons, dus we eten het nu zo'n 2 tot 3 keer per dag!

De vorige blog schreven we vanuit Sigiriya, waar we de Pidurangala rots hebben beklommen. De dag erna zouden we naar Kandy gaan, maar hebben we van tevoren toch nog een middagje safari gedaan. Ze hebben hier in Sri Lanka meerdere safariparken, en we twijfelden over welke van deze we wilden bezoeken. Maar in de trant van beter teveel dan te weinig safari's hebben we dus ook Kaudulla National Park bezocht. Het "gevaar" met safari's is dat het (te) druk is met jeeps, zeker in het hoogseizoen waar we ons in bevinden, dus we waren erg blij dat we precies tussen de twee vaste tourtijden in gingen! We hebben, zonder te overdrijven, meer dan honderd olifanten in het wild mogen zien! Gelukkig bleef onze jeepchauffeur ook op gepaste afstand, om de olifanten niet teveel te storen. Maar dichtbij genoeg om goed onder de indruk te zijn van deze prachtige dieren! We bleken onwijs geluk te hebben, want na een halfuurtje staken de dieren het meer over en kon de rest van de toegestroomde jeeps ze alleen nog van een grotere afstand bekijken. Maar gelukkig hadden wij onze "quality time" met de olifanten (inclusief wat baby's van een paar dagen oud!) al gehad, dus keerden we tevreden terug terwijl er een stroom van jeeps het park in reed. Naast olifanten hebben we ook mooie vogels (o.a. arenden) en herten gezien. In Sigiriya kwamen we trouwens tijdens onze korte fietstocht een gigantische varaan tegen, midden op de weg! Dat beest was ongeveer anderhalve meter lang, kop tot staart, dus je begrijpt dat we wel onder de indruk waren toen we die zo rustig voorbij zagen waggelen op de weg. Die natuur gaan we wel missen hoor, we vinden het echt geweldig om zulke beesten gewoon in het wild tegen te komen hier. En we zijn ondertussen ook wel gewend aan de mieren in de kamer en de incidentele slakken of kikkers in de badkamer, die doen je toch niks!

Kandy hebben we het verdrietige nieuws gehoord dat we onverwachts afscheid hebben moeten nemen van Anne's hond Tess. Deze dagen waren dus even pittig, en hebben we het maar rustig aan gedaan. Het blijft verdrietig, en het is nog steeds niet makkelijk, maar we proberen nu maar weer onze gedachten regelmatig te verzetten. Thuiskomen zal wel confronterend worden vrezen we. In Kandy hebben we een Sri Lankaanse dansshow gezien, wat erg grappig was om te zien! Daarnaast hebben we rond het meer gelopen en de Royal Botanical Garden bezocht, wat een prachtig groot park is met heel veel soorten planten, bomen en dieren. We kwamen daar o.a. gigantische palmen en mooie bomen tegen en een ontelbaar aantal vleermuizen en eekhoorntjes. Een fijne plek om rustig doorheen te lopen.

De treinreis van Kandy naar Ella was, zoals verwacht, erg mooi! Kandy is een erg druk station en zitplekken zouden dan ook erg moeilijk te verkrijgen zijn (behalve wanneer je een maand van tevoren reserveert), dus zijn we met de tuktuk naar een station voor Kandy gereden en zijn we daar de trein ingestapt! Na een kwartiertje staan stapten er veel mensen uit en konden wij snel op hun plek gaan zitten voor de nieuwe lading reizigers instapte! Vervolgens zaten wij heel tevreden 6.5 uur lang op een topplekje bij een goed raam, terwijl veel toeristen 4 uur hebben gestaan voor er een plekje vrij kwam. De uitzichten op de theevelden onderweg waren prachtig, en het was ook erg leuk om tussendoor even uit de trein te hangen!

In eerste instantie waren we van plan om de Adam's Peak te beklimmen tussen Kandy en Ella in. Dit is een beruchte klimtocht van zo'n 4 uur, waar je om half 3 's nachts mee moet beginnen om de zonsopkomst te kunnen zien vanaf het topje. We hebben al meerdere verhalen gehoord over hoe ontzettend zwaar én hoe ontzettend waard het is. Deze staat dan natuurlijk ook hoog op ons lijstje! Maar aangezien Anne zich net toen niet lekker voelde hebben we besloten deze te verplaatsen naar het einde van de reis. We hebben natuurlijk wel onze volledige conditie nodig om deze berg te tackelen! Dus hebben we besloten om gelijk door te reizen naar Ella, nu we toch deze mooie zitplekken hadden. En Ella bleek een heel leuk stadje! Het wordt vergeleken met Pai, het relaxte backpackersdorpje in Noord Thailand waar we ook fan van zijn. De sfeer is inderdaad erg leuk, hoewel er hier een stuk minder backpackers en meer rijke toeristen zijn. Sri Lanka blijkt ook echt een populaire vakantiebestemming voor een paar weken te zijn.

In Ella hebben we de Little Adam's Peak beklommen: het kleine broertje van de grote Adam's Peak dus! En of die de lat hoog legt voor z'n grote broer, want wat was het uitzicht prachtig! We waren het erover eens dat dit tot één van de hoogtepunten van de reis behoort, wat betreft mooie uitzichten. We hebben wel anderhalf uur op de top van het uitzicht genoten. En ook toen hadden we er nog geen genoeg van, dus hebben we bij een fancy hotel een drankje op het panoramaterras gedronken om de zonsondergang te bekijken. We voelden ons wel een beetje een vreemde eend in de bijt tussen al die rijke piefen die €200 per nacht betaalden..

De volgende dag hebben we iets gedaan wat in Nederland nooit had gekund en ons een hoop problemen had opgeleverd.. Vanaf Ella station zijn we over het actieve treinspoor een uur gaan lopen naar de Nine Arch Bridge. Onderweg konden we bij een kraampje naast het spoor een kokosnoot kopen en net op dat moment kwam de trein langs. Geen zorgen hoor, want de trein rijdt hier maximaal zo'n 40 kilometer per uur en je hoort 'm van ver aankomen. Ook is er veel ruimte naast het spoor om te gaan staan terwijl de trein rustig voorbij komt tuffen. Ivo gaf zelfs een high five aan iemand die uit de trein hing! Het laatste stukje ga je door een donkere tunnel waarna je recht voor de brug staat. Deze prachtige fotolocatie was de (semi-) gevaarlijke wandeling zeker waard!

Die avond was ook nog leuk! We hebben een kookcursus gevolgd bij Ella Rocks, een klein restaurantje aan de rand van het centrum. We kregen een koksmuts op en de kok heeft ons hands-on laten zien en laten proberen hoe je met vrij simpele ingrediënten heerlijk Sri Lankaans kan koken. We hebben rotti, verschillende curries, een milde kokosnootsambal en een heerlijk toetje gemaakt. Naderhand mochten we alles lekker opeten! Eén van de twee andere deelneemsters was een Wageninger; het wereldje is toch klein!

Vanochtend hebben we nog snel even de bus gepakt naar de Uva Halpewatte theefabriek: één van de grootste en oudste theefabrieken van Sri Lanka. Omdat het een feestdag is werd er helaas niet gewerkt, maar we hebben wel lekkere thee mogen proeven en tussen alle machines door mogen lopen. En het uitzicht was ook zeker niet verkeerd!

Vanmiddag hebben we de bus gepakt van Ella naar Tissamaharama. Vanuit hier gaan we een ochtendsafari doen in het Yala National Park en hopen we een luipaard te spotten. Dit park heeft als het goed is de hoogste dichtheid van deze dieren in de wereld, maar ze blijven natuurlijk wild en moeilijk te vinden. Dus we gaan duimen!

Hierna is het alweer tijd om naar het zuiden af te reizen, om nog even van de stranden en de warmte te kunnen genieten. En als toetje van deze reis hebben we dus nog het beklimmen van de Adam's Peak tegoed. Dit uitzicht moet alle andere overschaduwen..

Tot snel!

1. Werner en Odette:
    14 januari 2018
    Hij kwam er toch best snel aan hoor, die trein (video)!
    Alwéér geweldig allemaal. Vergeet niet ook nog te relaxen inderdaad voor je weer terug komt!
  2. Opa en oma Mols:
    14 januari 2018
    Hallo Ivo en Anne.
    Het was weer een zeer mooie reportage.
    We hebben weer genoten van de uitzichten
    en de wonderen van de natuur.
    Hartelijke groeten uit ons koude kikkerlandje.
    Opa en oma.
  3. Wil en Len:
    15 januari 2018
    Weer enorm genoten van jullie verhalen. En wat een prachtige foto's.