Het ijskoude, maar indrukwekkende Noord-Vietnam

24 december 2017 - Hanoi, Vietnam

Hoi allemaal!

De tijd vliegt! Over een dikke maand zitten we alweer in het vliegtuig naar huis.. Gelukkig hebben we nog wel twee mooie bestemmingen voor de boeg: Maleisië en Sri Lanka. Op dit moment zitten we in de bus naar Hanoi: onze allerlaatste bestemming in Vietnam!

De laatste keer dat we gepost hebben zaten we in de bus naar Phong Nha. Hier hebben we echt de meest prachtige grotten gezien! We hadden hoge verwachtingen door wat we online gelezen hadden, maar we zijn gelukkig niet teleurgesteld! In dit nationale park is recent zelfs de grootste grot tot nu toe ter wereld ontdekt: het is zo groot dat er wolkenkrabbers in passen, en het een heel eigen ecosysteem heeft. Kun je hier dan ook zelf in rondlopen? Nee, helaas, er worden op dit moment maar zo'n 10 toeristen per week toegelaten en een kaartje kost ongeveer €3000! Dat laat ons budget op dit moment toch niet helemaal toe.. (hadden we net zo goed naar Nieuw Zeeland kunnen gaan!) We hebben ervoor gekozen geen (peperdure) tour te doen, maar op eigen houtje te gaan, en dat bleek maar goed ook! We hadden direct bij aankomst al een groepje om de kosten voor de boot mee te delen, en het was hartstikke gezellig! Met de boot kon je 1,5 kilometer de grot in varen. Adembenemend! De tweede dag gingen we naar Paradise cave, een enorme grot waar je zo twee uur in kon rondlopen. We hadden weer het vervoer gedeeld met een groepje, dit keer met een groepje Australische jongens die net afgestudeerd waren van de middelbare school. Leuke jongens, en leuk om zo eens een dagje te horen hoe het leven aan de andere kant van de wereld is!

Vanuit Phong Nha hebben we de nachtbus gepakt naar Tam Coc, bij Ninh Binh, waarmee we een flink stuk naar het noorden zijn opgeschoven. De provincie Ninh Binh, met gelijknamige hoofdstad waar we dichtbij zaten, staat bekend om haar prachtige karst bergen en groene omgeving. Hier hebben we dus ook vooral relaxt rond gefietst om te genieten van het uitzicht, en zijn we een berg op geklommen voor een prachtig uitkijkpunt. Dit ging allemaal nog makkelijker toen we eenmaal Anne's hechtingen uit haar knie hadden gehaald. Niet per se de meest geschikte werkplek, zo op bed in onze kamer met de tools uit de plaatselijke apotheek (Scalpel kopen? Geen probleem! 20 cent alstublieft). Maar eerlijk gezegd hadden we niet per se meer vertrouwen in de de plaatselijke kliniek, en tussen ons twee bestaat er tenminste geen taalbarrière.. Eigenlijk ging het ook erg goed, en binnen een kwartiertje lagen alledrie de hechtingen netjes op het alcohol doekje op bed en keken we tevreden naar de knie. Sindsdien is het alleen maar beter gedaan, en nu merkt Anne er nauwelijks meer wat van! Gelukkig maar, want Sri Lanka schijnt ook prachtige surf spots te hebben! ;)

Vanuit de prachtige grotten in Phong Nha was het weer tijd voor een eiland: Cat Ba. Dit eiland ligt een stukje uit de kust van Halong Bay, een gebied met duizenden kleine karsteilandjes. Dit alles ligt al behoorlijk ver richting het noorden van Vietnam en het was dan ook zeker geen plek om lekker op het strand te liggen of te zwemmen. Het was namelijk ijskoud! Vooral 's avonds koelt het enorm af. Helaas hebben de meeste hostels binnen ons budget geen verwarming dus in bed was ècht kou lijden. We zijn ook maar meteen de volgende ochtend van hotel gewisseld omdat we amper hadden kunnen slapen. Het volgende hotel had gelukkig erg dikke fleece dekens waardoor het een stuk comfortabeler was.

Het eiland Cat Ba is voor 80% een nationaal park. Na een hike bergop kwamen we bij één van de mooiste uitzichten van deze reis. Zo ver als je kon kijken zag je in alle richtingen met groen bedekte bergtoppen. Een heerlijk plekje om even op adem te komen.

Één van de highlights van Cat Ba is het maken van een cruise. Met een boot met dakterras ga je dan tussen de duizenden eilanden door varen, wat hele mooie plaatjes oplevert! Na een heerlijke lunch op de boot zijn we de kayaks in gestapt. Gewapend met een zwakke hoofdlamp paddelden we tegen de sterke stroming een donkere grot in, genaamd de Dark Cave (Vietnamen zijn ontzettend creatief). Goede relatietest om niet te vaak tegen de kant te botsen, maar tegelijkertijd wel hard genoeg te paddelden om ook maar een beetje vooruit te komen. Maar aangezien wij echt nooit ruzie hebben was dat natuurlijk een eitje voor deze twee kayak-talenten (ahum)! Maar het was de moeite zeker waard, want aan de andere kant van de grot kwamen we in een zonnig verlaten baaitje waar we zelfs nog een apenfamilie gespot hebben. Al met al een heerlijk dagje!

Vanuit Cat Ba hebben we de (laatste!) nachtbus naar Sapa gepakt: een stadje in het verre noorden van Vietnam, 36 km van de grens met China! Het ligt midden in de bergen, een stuk hoger dan de rest van Vietnam, en hierdoor is het een stuk kouder. We dachten dat we "dat beetje kou" met onze Nederlandse genen wel aan konden, maar mán wat is dat tegen gevallen! Op het top punt droeg Anne, zonder overdrijven, twee truien (1 van Ivo) en twee jassen, met daaronder een hempje en een shirt met lange mouwen. Na 6 lagen werd het gelukkig wel enigszins warm! Nu klinkt dit alsof het -20 was, maar gek genoeg zei onze telefoon dat het ongeveer 2-8 graden was. Helaas kennen ze geen verwarming of isolatie in Noord-Vietnam, ondanks het feit dat het blijkbaar 6 maanden per jaar zo koud is.. Hierdoor is het ook binnen stervenskoud en krijg je niet echt de kans op te warmen gedurende de dag. We verbleven hier in Sapa 2 dagen bij een zogenaamde "mama", waar je mee gaat hiken in de prachtige omgeving. Daarnaast slaap je in haar homestay en kookt ze voor je. De omgeving was prachtig, zelfs terwijl het eigenlijk niet het goede seizoen is (in April zijn de rijstvelden fel groen, zoals de plaatjes op Google). We hebben hier leuke mensen ontmoet, flinke wandelingen gemaakt, zelfgemaakte rijstwijn gedronken met onze "mama Sa" en 's nachts sterren gekeken onder een dikke fleecedeken in het weiland. Daarnaast had mama Sa 4 super schattige puppy's en 3 honden, waarvan er twee trouw met ons meeliepen tijdens de hike (22 km!). We hebben hier echt een heel leuke tijd gehad! Dit was precies wat we nog misten in Vietnam, en we zijn echt blij dat we hier aan het eind van de rit nog tijd voor hadden!

Hierna hebben we nog een avondje in Sapa door gebracht, waar we tot onze verbazing, naast een gigantische mensenmassa en de oude vertrouwde kou, een kerstmarkt inclusief sneeuwkanon aantroffen! Sapa bleek het Düsseldorf van Nederland, waar het hele land naar toe trekt op de zaterdag voor kerst. Wisten wij veel, we hadden niet eens door dat het weekend was! Gek genoeg dachten we dat ze hier niet eens kerst vierden, behalve het toeristische gebeuren. Maar door het gebrek aan Westerlingen kwamen we toch tot de conclusie dat ze hier blijkbaar wel kerst vieren! We hebben onszelf die avond getrakteerd op een heerlijk 3-gangen diner (nog geen 4 euro pp..) bij een kacheltje, met een massage als toetje! Dat hadden we wel verdiend na die 45 km lopen in 2 dagen!

De komende dagen zijn we in de hoofdstad Hanoi te vinden, waarna we op 28 december naar Kuala Lumpur vliegen. We hebben ons vanmiddag opgegeven voor een kerstdiner met 150 andere Nederlanders in Hanoi, dus we zijn benieuwd hoe dat gaat zijn! Alleen zullen we ons in ieder geval niet voelen tijdens kerst! Daarnaast hebben we een mooie suite geboekt voor tijdens kerst om toch even lekker te genieten tijdens kerst! We hebben wel zin om naar Kuala Lumpur/30 graden te vliegen, en eindelijk weer eens een andere outfit aan te kunnen trekken! We lopen nu namelijk al 2 weken rond in onze enige warme outfit, en dat wordt toch ook weleens saai (naast het feit dat het met wassen erg onhandig is). Dus we voelen met jullie mee in de zin van een koude kerst, maar gelukkig zitten we tegen Oud & Nieuw weer lekker comfortabel in de hitte! ;)

1. Wil en Len:
    24 december 2017
    Vandaag weer genoten van jullie geweldige reisverslag en prachtige foto's . Geniet van jullie Vietnamese Kerst!l
    Lieve groetjes, Corry, Wil en Len
  2. Werner en Odette:
    24 december 2017
    Fijne kerst! XXX
  3. Opa en oma Mols:
    25 december 2017
    Weer een zeer mooi reisverslag, het blijft maar genieten. wat heeft dat land veel
    te bieden. Nog wel een tip: Nog niet te veel aan thuis denken!!!!