Happy new year vanuit Maleisië!

3 januari 2018 - Tanah Rata, Maleisië

Hoi allemaal!

Als eerste hopen we dat jullie een fijne kerst hebben gehad en wensen we jullie een ontzettend gelukkig nieuwjaar! Deze blog heeft even op zich laten wachten, maar met de feestdagen zijn we er even niet aan toe gekomen om een blog te schrijven. Hopelijk maakt deze lange dat goed!

Kerst vieren in Hanoi (Vietnam) en nieuwjaar in Kuala Lumpur (Maleisië): twee hoofdsteden, totaal verschillend, maar allebei met hun eigen charme. De afgelopen dagen hebben we dus in grote steden gezeten, waar we veel hebben gedaan en gezien. Zo hebben we verschillende musea bezocht, lekker rond gelopen door het centrum, heerlijk gegeten en natuurlijk feest gevierd!

In Hanoi hadden we voor de kerstdagen een keer een echt luxe kamer geboekt. Heerlijk om even bij te komen en te genieten tijdens de feestdagen. De kamer had een bed die je met gordijnen aan alle kanten kon afsluiten, een mooie badkamer en een dikke tv. Heerlijk!

De avond van eerste kerstdag was er één om nooit te vergeten. We hadden we ons ingeschreven voor een kerstdiner, georganiseerd door een Nederlands reisbureau in Hanoi. Alle mensen met een Nederlands paspoort in de stad waren uitgenodigd. En de kosten: helemaal gratis. We gingen er dus heen met lage verwachtingen en lichte tegenzin. Het werd uiteindelijk een top avond! Met busjes werden we (zo'n 150 man sterk) naar een groot restaurant gereden buiten het centrum. Daar stonden lange rijen van tafels waar je met zessen aan kon zitten. Tijdens het wachten hadden we al een leuk groepje gevormd en met hen hebben we een tafel gepakt. En toen begon het: 5 gangen heerlijk eten, onbeperkt drinken (ook bier en wijn) en een hele leuke sfeer. Na het eten ging de muziek steeds harder, stond iedereen op en kon het feest beginnen. Lekkere Nederlandse carnavalskrakers werden o.a. luidkeels meegezongen en er werd volop gedanst. De Vietnamese restaurantstaf had geen idee wat ze meemaakten met al die Nederlanders in de polonaise en bleven maar lachen en filmen. We werden aan het eind ook weer netjes terug in het centrum afgezet en zijn toen nog even in de stad uitgegaan. Hoe dit allemaal gratis kon, geen idee, maar de baas van het bedrijf heeft het top georganiseerd. Je zag 'm ook glunderen toen hij zag dat het een groot succes was.

Tweede kerstdag hebben we lekker uitgeslapen en zijn o.a. naar een grote overdekte markt geweest en een gevangenismuseum. In deze gevangenis heeft onder andere ook de huidige senator John McCain vastgezeten nadat zijn vliegtuig tijdens de Vietnamoorlog was neergeschoten. Het museum was interessant, maar wel heel erg op de hand van de Vietnamezen. Ze konden het niet nalaten om bij elk bordje te schrijven hoe goed ze wel niet voor de Amerikanen die er vastzaten hebben gezorgd..

Na Kerst was het al weer tijd om Vietnam gedag te zeggen, en eigenlijk waren we hier best blij mee. Het land vonden we qua bezienswaardigheden en diversiteit misschien wel het mooiste tot nu toe, maar de sfeer en de mensen vielen ons soms toch wel tegen. Vooral de Vietnamese mannen kunnen ontzettend bot doen en hard schreeuwen, en dat komt toch niet gek vriendelijk over. Máár we hebben ook enorm vriendelijke mensen ontmoet hoor, je kunt ze niet over één kam scheren natuurlijk. Over het algemeen vonden we de bevolking gewoon wat minder vriendelijk.

Met AirAsia (een gloednieuw toestel, dus lekkere stoelen en relatief veel beenruimte) zijn we vanaf Hanoi naar Kuala Lumpur in Maleisië gevlogen. Zonder de stad zelf in te gaan zijn we vanaf het vliegveld meteen doorgereisd naar Melaka: een stad aan de westkust van het land die 200 jaar geleden in handen is geweest van Nederland. Dit zie je overal in het stadje terug, zoals in straatnamen, de kerk, het Stadhuys en het fort. Het stadje heeft een heerlijk ontspannen sfeertje en staat bomvol met musea. We zijn o.a. naar een tentoonstelling over meteorieten gegaan. Ze hadden daar echte exemplaren liggen die je kon vergelijken met normale stenen. Door de zeer hoge dichtheid is zelfs een meteoriet die gewoon in je hand past al loodzwaar!

We zijn zelfs nog heel educatief verantwoord bezig geweest met een bezoek aan Body Worlds. Net als bij de tentoonstelling in Amsterdam hadden ze hier echte lichamen opgesteld waarbij je de anatomie van alle orgaansystemen kon bestuderen. Leuk, en goed om weer eens even te moeten nadenken!

We hebben verder nog lekker over de nachtmarkt gelopen en een aantal culturele hoogtepunten bezocht. In de st. Pauls kerk, op een heuvel middenin het stadje, hadden ze oude grafstenen tentoongesteld. Deze waren allemaal in het oud Nederlands, aangezien de grafstenen uit +/- 1600 kwamen. Grappig om te zien, onze taal in Maleisië!

Na een kleine 3 uur met de bus waren we weer terug in Kuala Lumpur. We hadden een hotel geboekt midden in Chinatown waar we tussen de marktkraampjes de ingang moesten vinden. Op deze markt kwamen we mensen tegen die Anne kende van haar werk bij Downtown in Eindhoven. Super toevallig! We hebben twee uur op straat staan praten met onze backpack nog op onze rug.

Kuala Lumpur is een echte megastad en een stuk luxer dan de steden waar we tot nu toe zijn geweest. In plaats van de ontelbare scooters rijdt er daar een ontelbare hoeveelheid auto's. En het stikt er van de wolkenkrabbers. Niet alleen in het centrum, maar zelfs daaromheen. Met minder dan 20 verdiepingen tel je echt niet mee. Dit geeft wel een heel mooi gezicht, en als je midden in het winkelgebied loopt waan je je in New York City.

In het centrum rijdt een gratis bus rond die elke 5 minuten langskomt. Hiermee hebben we een rondje door de stad gemaakt en veel gezien. We hebben rondgelopen door een van de mega winkelcentra waar de stad bekend om staat (Pavillion) met prachtige kerstversiering en luxe winkels. Ook de Petronas Twin Towers waren heel indrukwekkend. Dit gebouw was tot 2005 het hoogste gebouw ter wereld. Als je er recht voor staat besef je pas hoe hoog de torens eigenlijk zijn.

Op dag twee hebben we onze zwemspullen ingepakt en zijn we naar een van de wolkenkrabbers gereden met een rooftop zwembad. Bij Aloft, een luxe hotel in het zakendistrict, zijn we gewoon naar binnen gelopen en met de lift naar boven gegaan. Snel even omkleden en toen meteen het zwembad in. Dit moet toch wel het mooiste baantje zwemmen ooit zijn! Op de 33e verdieping, in een Infinity-edge pool met uitzicht op de stad. Gelukkig zijn we niet gesnapt en zijn we onopgemerkt weer vertrokken. Hotel crashen hoort er bij als backpacker!

Die middag hebben we weer een groot winkelcentrum bezocht. We hadden wel zin in een filmpje dus we zijn daar naar de bioscoop gegaan. The Greatest Showman is een echte aanrader! In datzelfde winkelcentrum hebben ze zelfs een attractiepark met een achtbaan die door meerdere verdiepingen heen rijdt, echt bizar! Het kan allemaal hier!

Op oudjaarsavond hebben we eerst lekker gegeten in een restaurantje waar we eerst op de wachtlijst werden geplaatst. Daarna zijn we naar het KLCC park gelopen. Een enorme menigte had zich daar verzameld en het leek er even op of we het park al niet meer in mochten. Toen een paar jongens de dranghekken omduwden zijn we snel mee naar binnen geglipt en hebben we na wat geduw en getrek een plaatsje vlak bij het water weten te bemachtigen. Er was live muziek, begeleid door een fonteinshow, maar het hoogtepunt was toch zeker de vuurwerkshow. Met de Petronas towers op de achtergrond hadden we goed zicht op het vuurwerk dat in het park werd afgeschoten. Vet om mee te maken in zo'n stad! Na het vuurwerk was het met de muziek ook meteen afgelopen. Helaas leken de Maleisiers niet bepaald van een feestje te houden. Het was nog een hele opgave om weer thuis te komen, want al die duizenden mensen moesten door een smalle straat het park weer uit. Pas na anderhalf uur kwamen we weer in ons hotel aan.

Na de drukte van de steden waren we wel weer toe aan iets heel anders, en dus zijn we in de bus gestapt naar Taman Negara national park: het oudste regenwoud ter wereld. Eenmaal bij de homestay aangekomen bleken de weeromstandigheden echter zo slecht dat ze ons sterk afraadden om het park nog in te gaan. De kans was namelijk groot dat we er dan niet meer uit zouden kunnen door overstromingen en met een helikopter geëvacueerd moesten worden. We zijn daarom de volgende ochtend meteen weer doorgereisd naar waar we nu zijn: de Cameron Highlands. Dit ligt een stuk hoger, en hoewel het hier ook de hele dag regent is het hier een stuk veiliger. Gelukkig is het niet minder mooi, kwamen we vandaag achter. Want na een kwartiertje lopen sta je al middenin de jungle met een mooie waterval!

Morgen gaan we een tour doen met een landrover langs een theeplantage, een aardbeien plantage en een jungletocht. Lekker even weer de natuur in dus, maar wel met regenjas aan! Maar ach, zolang het bij wat regen blijft zijn wij tevreden! We hebben tot nu toe al zóveel geluk met het weer gehad dat we absoluut niks te klagen hebben! Overmorgen vliegen we alweer naar Sri Lanka, dus deze paar daagjes regen kunnen we nog wel hebben!

1. Renée:
    4 januari 2018
    wat een gaaf verhaal weer. Zit elke keer met verbazing te lezen wat jullie meemaken en zien. Had van te voren echt niet gedacht dat het zo probleemloos zou verlopen, JULLIE ZIJN HELDEN.
    Al het beste voor 2018! Geniet nog van de laatste weekjes xxx
  2. Frank van Lanen:
    4 januari 2018
    wat een leuke, mooie dingen maken jullie mee. Fantastische reis. Het is jullie gegund hoor. Kijk ernaar uit om jullie deze maand weer te gaan zien. Xxxxxxxxxxxxxxxxxx
  3. Corry:
    Geniet maar !!!!!
  4. Len vingerhoets:
    4 januari 2018
    Anne en Ivo, allereerst een heel gelukkig nieuwjaar ! Wat geniet ik telkens weer van jullie verhalen. Maak er nog een paar geweldige weken van. Groetjes Wil en Len
  5. Silvia Zijlstra:
    12 januari 2018