De drukke hoofdstad van Cambodja: Phnom Penh

24 november 2017 - Kratie, Cambodja

Hoi allemaal!

De afgelopen 3 dagen zijn we zoals je kunt lezen in Phnom Penh geweest! We hadden gehoord dat deze stad veel mensen tegenviel vanwege de chaos, dus we gingen er zonder al teveel verwachtingen in. Maar eigenlijk vonden wij het allemaal reuze meevallen! We zijn misschien ook wel wat gewend met Rotterdam ;) De stad was groot, maar goed te belopen. Ik denk dat we nu gemiddeld 100 keer per dag werden gevraagd of we een tuktuk wilden, wat wel zorgt voor de nodige frustraties. Een vriendelijke lach met "No, thank you" kost je na een tijdje toch steeds meer moeite, zeker wanneer ze niet opgeven en het blijven vragen terwijl ze naast je blijven rijden. Een broek kun je aansmeren, maar een tuktuk? Er zijn zó ontzettend veel tuktuks dat het ons logischer lijkt dat we er één aanspreken wanneer we er één nodig hebben, in plaats van andersom.. Maar goed, die mensen willen natuurlijk ook gewoon geld verdienen..

Ons hostel in Phnom Penh was echt geweldig! We sliepen op een slaapzaal(tje) met 4 bedden en 2 luxe en schone badkamers, en de eerste nacht hadden we de kamer voor onszelf. Heerlijk! Zeker na de tentjes/bungalows in de open lucht waren we weer even toe aan een kamer zonder muggen maar mét lekkere badkamer en airco. Het is heel moeilijk om op te smeren tegen de muggen. Zeker als je even vergeet je in te smeren voor het ontbijt word je binnen 10 minuten beloond met 4 muggenbulten op dezelfde knie (helaas niet overdreven). Naast het gebrek aan muggen was de locatie van ons hostel ook heerlijk: midden in het centrum, dus lekker veel te voet te doen (tot frustratie van de tuktuk chauffeurs). We hadden ook onze eerste warme douche in twee weken! Maar het is niet zo erg als het klinkt hoor: 's avonds is het juist wel lekker om af te koelen onder een koude douche! De eerste dag hebben we lekker rustig aan gedaan en zijn we naar de Decathlon gegaan! Het bleek een kleine pop-up store te zijn, om het uit te proberen in Cambodja. Ivo's rugzak (niet backpack) was kapot, dus gelukkig konden we in dat kleine winkeltje alles vinden wat we nodig hadden!

Een echte must-do van Phnom Penh (en eigenlijk van heel Cambodja) is een bezoek aan de killing Fields en het S21 museum. Geïnteresseerd als we intussen zijn in de Cambodjaanse geschiedenis kon een bezoek natuurlijk niet ontbreken, en hebben we weer een tuk tuk voor de dag gehuurd om deze te bezoeken. Niet leuk, wel heel indrukwekkend. Aan het eind van de dag waren we er echt stil van. We willen even waarschuwen dat de onderstaande 2 alinea's gruwelijke details bevatten, zodat je deze kunt overslaan als je dit niet wilt lezen of weten. De killing fields is een plek net buiten de stad waar Cambodjanen vanuit de S21 gevangenis heen werden gebracht om vermoord te worden. Er zijn hier meer dan 9000 skeletten gevonden op een klein oppervlak, verzameld in massagraven. Daarnaast is nog niet alles opgegraven, omdat het niet past in het herdenkingsmonument (stupa: een soort mooi gebouwtje waar mensen in worden "begraven"). Dit killing field is één van de 300 verspreid over het land. Hier stond ook een grote boom die de killing tree wordt genoemd, waar baby's tegenaan werden geslagen voor ze naast hun moeder in het graf werden gegooid. Een van de motto's van de Khmer Rouge (de communistische bad guys in dit verhaal; Cambodjanen worden Khmer genoemd) was dan ook dat je de boom met wortels moest vernietigen om opstand of wraak te voorkomen. Nadat we hier uitgebreid hebben rondgelopen en naar de audiotour hebben geluisterd zijn we wat gaan lunchen om even bij te komen. Gelukkig was daar een onwijs schattig jong meisje dat ons weer even helemaal opvrolijkte. Wat de onschuldigheid van een kind toch kan doen!

Na de lunch zijn we naar het S21 museum gegaan: een voormalige gevangenis in een oud schoolgebouw. Hier werden onschuldige burgers gedwongen daden te bekennen die ze niet hadden gepleegd, om een motief te hebben ze te vermoorden. Dit ging gepaard met de meeste gruwelijke martelingen. We liepen door de kamers waar dit werd gedaan. Je kon dit allemaal in veel detail zien met originele voorwerpen en foto's hoe de plek werd aangetroffen. Dit alles speelde zich vooral af tussen 1975 en 1978: nog kort geleden dus. Er zijn maar 12 S21-suvivors bekend. Wel lopen er heel veel mensen rond die de Khmer Rouge dus hebben meegemaakt, en op een andere plek in het land verbleven. We kunnen er vooral met ons hoofd niet bij dat er hier nauwelijks tot geen gerechtigheid is: er zijn maar 4 of 5 mensen veroordeeld voor deze massaslachting van 3.000.000 mensen (in een land van 8.000.000!). Er is maar 1 hoge pief die spijt heeft bekend, en ze hebben allemaal nog 12 jaar vrij rondgelopen voor ze op het matje werden geroepen op het internationale tribunaal. Er lopen dus ook gewoon mensen vrij rond in dit land die verantwoordelijk zijn voor de dood van honderden tot duizenden andere onschuldige burgers. Hoewel het natuurlijk ethisch een moeilijke kwestie is (in hoeverre ben je zelf verantwoordelijk voor je keuzes als je weet dat je vermoord wordt wanneer je weigert?) vinden we dit niét te geloven. Het zou dus kunnen dat onze tuktuk chauffeur 40 jaar geleden op dagelijkse basis baby's doodsloeg tegen een boom. Bizar.

Verder hebben we veel van de stad gezien waaronder Wat Phnom, het koninklijk paleis, veel leuke straatjes en central market. Ook hebben we alweer 3 vluchten geboekt, waaronder één van Hanoi (noordelijk Vietnam) naar Kuala Lumpur (Maleisië) en één naar huis! De vlucht naar huis gaat van tijdens deze reis alleen niet van Nieuw-Zeeland naar Amsterdam, maar vanaf Sri Lanka! Ja, we hebben onze laatste bestemming veranderd! Reden hiervoor is dat Nieuw-Zeeland onwijs duur is, zeker in januari (hoogseizoen). Dit komt zeker niet als een verrassing, maar viel wel nog een beetje extra tegen, zeker nu we Aziatische prijzen gewend zijn! We zijn bang dat we hierdoor minder leuke dingen zullen dan we eigenlijk zouden willen. En hoewel we het leuk vinden om lekker cheap te doen, hebben we geen zin om op een houtje te moeten bijten op zo'n mooie locatie aan de andere kant van de wereld! Dus hebben we besloten dit plan vooruit te schuiven, voor wanneer we hopelijk wat meer geld hebben! Op vrijdag 26 januari vliegen we naar huis vanaf de Sri Lankaanse hoofdstad Colombo en staan we binnen 14 uurtjes weer met onze voetjes op Nederlandse grond! De laatste vlucht, Kuala Lumpur naar Sri Lanka, hebben we gisteren ook geboekt, dus we zijn nu compleet! Ook dat geeft rust, hoewel Anne dan helaas wel haar nieuwe hobby "goedkope vluchten zoeken op Skyscanner" zal moeten opgeven..

We zitten nu in Kratie (Oost-Cambodja), waar we hopen de zeldzame Irrawaddy-dolfijn te spotten in de Mekong rivier. Gerucht gaat dat er nog maar 25 van deze soort leven, dus we zijn benieuwd. Als het goed is blijft de boot rustig op afstand zonder de dolfijnen (teveel) te storen, want het laatste wat we willen is deze soort nog verder bedreigen! Daarna zullen we afreizen naar Kampong Cham, waarna we op 28 november de bus pakken naar Ho Chi Minh en zo zullen beginnen aan een nieuw hoofdstuk in deze reis: Vietnam! We hebben er erg veel zin in, maar genieten nu nog even van ons laatste weekje Cambodja!

1. Werner en Odette:
    24 november 2017
    Indrukwekkend, wij ‘ouderen’ herinneren ons dat nog wel uit het nieuws destijds.
    Yes! Ook een terugvlucht geboekt😁