Het allerlaatste hoofdstuk: Sri Lanka

7 januari 2018 - Sigiriya, Sri Lanka

Het laatste hoofdstuk van onze reis is aangebroken: Sri Lanka! Maar eerst: de laatste 3 dagen Maleisië. Door de overstromingen in Taman Negara zijn we gelijk doorgereisd naar de Cameron Highlands, wat een erg goede keuze bleek te zijn! Het was hier namelijk (relatief) droog, en erg mooi! Ook hier was meer dan genoeg jungle om in te hiken, wat we dan ook uitgebreid gedaan hebben, met en zonder gids. Het zelfstandig hiken was heel gaaf, we hebben zo'n 3.5 uur door de jungle gelopen. Omhoog, omlaag, (niet altijd succesvol) modder ontwijkend en springend over stroompjes en de ontelbaar vele boomwortels. Intensief was het wel, zeker wanneer je vergeet te lunchen.. Maar dat maakt niet uit, eten doen we erna wel weer, want deze omgeving is toch echt waar we voor gekomen zijn! We hebben ook een tour gedaan, waarin we ook een korte jungle wandeling hebben gemaakt en een theeplantage (met een prachtig uitzicht), aardbeienkwekerij en vlinderboerderij hebben bezocht. We hebben in Taman Negara 3 Oekrainers ontmoet, waarmee we in de Cameron Highlands een appartement hebben gehuurd via Airbnb. Ze waren prima als huisgenoten voor 2 dagen, maar het was zeker geen "vrienden-materiaal". Toch was het wel leuk om meegemaakt te hebben. De Cameron Highlands waren sowieso echt een succes!

Voor we begonnen aan onze reis in Sri Lanka hebben we even wat research gedaan (thanks Wikipedia). Om jullie deze moeite te besparen zullen we jullie even een korte intro geven: Sri Lanka is ongeveer net zo groot als Nederland en België samen, er wonen ongeveer 22 miljoen mensen, een groot deel van de bevolking is Boeddhistisch en het tijdsverschil met Nederland is 4.5 uur. Daarnaast is het anderhalve eeuw in Nederlandse handen geweest, dus we zijn benieuwd wat voor invloeden we hier nog van zullen terug vinden! Ook zou het "de perfecte mix tussen strand, cultuur en natuur" moeten zijn, dus het klinkt veelbelovend!

Vanaf vliegveld in Sri Lanka zijn we doorgereisd naar Negombo, een stadje aan het strand dichtbij het vliegveld. We hadden gehoord dat dit geen stad is om lang te verblijven, zeker omdat we toch al tijd tekort komen om "alles" van Sri Lanka te kunnen zien. Toch was het erg leuk om over het strand te lopen en naar de vissers te kijken die hard bezig zijn hun vers gevangen vissen uit de netten te plukken. Ivo heeft zelfs nog kunnen helpen een vissersboot uit de zee het strand op te trekken. 's Middags zijn we meteen weer gaan reizen: naar Sigiriya. We gingen met de lokale bussen: een hele beleving kunnen we wel zeggen! Keiharde muziek komt uit de speakers en de busjes worden helemaal volgepropt. Maarja, je reist dan ook 5 uur lang voor zo'n 2 euro!

In Sigiriya hebben we 2 nachten in een gloednieuwe homestay geslapen. Het was af en toe lastig communiceren aangezien ze niet geweldig Engels spreken. We hebben zelfs 10 minuten geprobeerd duidelijk te maken dat we "meal" bedoelden ipv "milk", de lieve man bleef maar vragen wat voor soort melk we nou wilden bij het eten.. Hij kwam ons zelfs ophalen van het busstation 20 minuten van het huis af, en ze hebben heerlijk voor ons gekookt die avond. De volgende ochtend zaten we nog vol van de gigantische hoeveelheid van de avond ervoor, maar ook bij het ontbijt stond er weer een tafel vol eten op ons te wachten: gevulde pannenkoeken (12!!), naanbrood, jam, vers fruit en koffie. Je zou denken dat dit dan voor minstens 8 gasten is bedoeld, maar we zijn de enigen die er op dit moment logeren.. Na het ontbijt zijn we naar de Pidurangala Rock gefietst. Dit is het iets kleinere broertje van de Lion Rock: dé attractie van dit kleine dorpje. Maar wij vonden het veel leuker om z'n broertje te beklimmen omdat het 1) véél minder druk is (op het drukst zaten we met 8 man op het uitkijkpunt, terwijl we stroompjes omhoog zagen lopen op de Lion Rock), 2) véél goedkoper is (€3 vs. €30) en nog wel het belangrijkste 3) je juist supermooi uitzicht hebt op de Lion Rock! Na een klimtocht van zo'n 20 minuutjes werden we beloond met een prachtig uitzicht! We hebben hier lekker een paar uur van zitten genieten in het zonnetje, terwijl we ervaringen hebben uitgewisseld met een Belgisch koppel. Hierna hebben we ook met hen de "Cave Temple" in Dambulla bezocht, een stadje dichtbij. Je gaat naar dit stadje met de bus, wat 30 minuten duurt en je dan maar liefst 16 cent kost. Ja, het geld vliegt hier echt onze portemonnee uit hoor.. Je moet dan wel geen aversie hebben voor knetterharde Indische muziek en het interieur van een kermisattractie, maar je komt van A naar B!

Morgenvroeg gaan we waarschijnlijk door naar Kandy, 2.5 uurtjes met de bus. Vanuit Kandy zullen we in de komende dagen dé beroemde treinreis van Kandy naar Ella gaan beleven, waar we heel erg benieuwd naar zijn! Tot nu toe vinden we Sri Lanka echt geweldig: het is weer lekker warm, de natuur is prachtig, er is veel vegetarisch eten voor Anne en waterijsjes zijn hier 5 cent! We kijken uit naar de rest!

1. Opa en oma Mols:
    7 januari 2018
    Wederom hebben we genoten van het verslag, vergezeld van een reeks mooie
    foto's. Vooral de vlinder die op Anne is neer gestreken komt mij bekend voor, die heb ik namelijk ook in mijn verzameling. Zal die nog wel een keer tonen.
    Hartelijke groeten en een fijne voortzetting van jullie vakantie. Oma-opa Mols.xxxx
  2. Werner en Odette:
    8 januari 2018
    Wat een leuk verhaal en prachtige foto’s weer! Geniet er nog van daar!
  3. Silvia Zijlstra:
    12 januari 2018
    Top verhaal veel plezier de laatste weken